Chiagrød med vanille, lime, perlerug & valnødder

Jeg elsker morgenmad, og jeg varierer min morgenmad hver eneste dag, jeg kan simpelthen ikke lade være. Ikke alle dage er der dog så meget tid til at lave maden, og så er det rart med mulighed for at nyde et skønt, næringsrigt og pænt (meget vigtigt, jo) morgenmåltid, der kræver et minimum af indsats om morgenen. Det er denne chiagrød et rigtig godt eksempel på. Grøden skal nemlig blot røres sammen aftenen før og trække i køleskab natten over. “Grød” er måske et lidt misvisende navn, for chiagrød er lavet af chiafrø, der har trukket i en form for (plante)mælkeprodukt. Det er der jo som sådan ikke meget grød over, men det hedder retten nu engang.

Jeg kommer altid kogt perlerug i min chiagrød, fordi det giver et dejligt bid og mæthed. Og så masser af friske bær eller frisk frugt. Mmm, morgenmadshimlen!

 

Chiagrød med vanille, lime, perlerug & valnødder
 
Mængde: 1 person
Ingredienser
Chiagrød
  • 150 g. yoghurt el. lign (plante- eller kobaseret)
  • 1 spsk chiafrø
  • ½ tsk vanille
  • 3-4 spsk kogt perlerug*
  • 2 tsk grofthakkede valnødder
  • Saft af ½ lime
Topping:
Fremgangsmåde
Om aftenen:
  1. Alle ingredienser til chiagrøden røres grundigt sammen i en bøtte, der lukkes med låg og stilles i køleskab natten over.
Om morgenen:
  1. Chiagrøden røres igennem og konsistensen justeres eventuelt med lidt koldt vand, hvis grøden ønskes lidt mere cremet/lind.
  2. Nyd chiagrøden med lækker topping.
Rigtig god fornøjelse.
I øvrigt
*Jeg koger gerne ½ - 1 dl perlerug ad gangen og har det stående i en lukket beholder i køleskabet, hvor det kan holde sig ca. 4 dage. Det er superlækkert som her i chiagrød, men også i havregrød.

 

1 thought on “Chiagrød med vanille, lime, perlerug & valnødder”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *