Grød af hel havre & vanille toppet med chia-bær

Alle kender havregrød, hvilken jeg er selv meget stor fan af (skulle man være i tvivl, er det blot at gå på opdagelse i “Morgenmad & Grød”-kategorien her på bloggen). Og nu præsenterer jeg så: Havregrød 2.0!

Denne grød laves på hel havre. Hel havre kan være lidt tricky at opdrive, men når man først har fået fat i det, vil man aldrig mere undvære det. Tro mig! Jeg selv fandt hel havre fra Aurion i en helsekostforretning.

Hel havre er fortrinlig i grød, både af den kolde og varme slags (se min kolde grød af hel havre med vanille, chia og valnødder), som fyld i salater og supper og som alternativ til ris (hel havre har dog en del mere faste end ris). Den har masser af bid og er pæn i alle de retter, jeg har prøvet den i (og alle ved jo, hvor vigtigt pænheden er, når det kommer til mad!).

Men nu til grøden:

 

Grød af hel havre & vanille toppet med chia-bær
 
Mængde: 1 person
Ingredienser
Grød:
  • 1 dl hel havre
  • 3 dl væske, enten mælk af ønsket type (plante eller ko) eller en blanding af mælk og vand
  • ¼ tsk salt
  • ¼ tsk vanille
Chia-bær
  • 1½ dl frosne bær af ønsket type
  • 1 spsk chiafrø
Fremgangsmåde
  1. Alle ingredienser til grøden kommes i en lille gryde og koges roligt og under omrøring i 15 minutter.
  2. Herefter fjernes gryden fra kogepladen, låg lægges på gryden, og grøden trækker 5-10 minutter.
  3. *
  4. Mens grøden trækker i gryden, klargøres chia-bærrene:
  5. Frosne bær og chiafrø blandes i en mikroovnssikker beholder og varmes 30-60 sekunder i mikroovn*, indtil bærrene ikke længere er frosne. De behøver ikke være varme, men blot optøede (personligt kan jeg godt lide, at bærrene er kolde på den varme grød).
  6. Rør chia-bærblandingen roligt igennem uden at få ødelagt bærrene for meget, og så er den færdig.
  7. *
  8. Vurder efter de 5-10 minutter konsistensen af grøden, og juster evt med lidt vand, hvis grøden ønskes mere lind. Vær opmærksom på, at grøden lige skal koges kort igennem, hvis mere væske tilsættes (dette for at grøden ikke bliver for flydende)..
  9. Grøden nydes varm toppet med chia-bær.
Rigtig god fornøjelse.
I øvrigt
*Bærrene kan naturligvis laves på andre måder end i mikroovn. Fx i gryde ~ vær ved denne metode dog opmærksom på, at bærrene ikke koger ud! En del af charmen ved disse chia-bær er, at bærrene kan mærkes, når man nyder dem.
Bruger man ikke mikroovn, ville jeg foretrække blot at tage bærrene ud af fryseren i god tid, så de er optøede, når man rører dem sammen med chiafrøene.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *